20 Ogos, 2007

Saya dah masuk tapi upline tak tolong ...

Tahniah kerana dah ditolong untuk masuk CNI.
Ramai juga dikalangan usahawan CNI suka merungut mengatakan upline mereka TAK TOLONG !
Sebenarnya pertolongan apakah yang mereka harapkan atau tolong macam manakah yang mereka harapkan ? Saya sering berjumpa dengan usahawan-usahawan CNI dan berbincang dengan mereka, akhirnya saya dapati masih ramai dikalangan usahawan-usahawan ini yang masih tidak faham dengan konsep MLM. Sebenarnya maksud tolong bagi mereka ialah... dengan menaja orang-orang bawahan sebanyak mungkin untuk mereka dan membeli barangan dengan menggunakan kod keahlian mereka (maksudnya bagi PV untuk kenaikan pangkat). Selain itu mereka juga mengaharapkan kita melakukan segala aktiviti berkaitan CNI untuk mereka sedang mereka boleh pergi berjalan-jalan dan menonton TV.
Sebenarnya sebab itulah tidak ramai orang yang berjaya di dalam dunia ni. Jika upline nak kena tolong buat segalanya, buat apa nak taja orang-orang macam ni. Jika seseorang usahawan CNI bersikap sebegini, sebenarnya perjalanannya untuk menuju kejayaan adalah terlalu jauh lagi. Sepatutnya kita cubalah melakukannya sendiri dengan berkerjasama dengan upline dan juga rangkaian kumpulan kita.. jika sesuatu urusan itu boleh kita melakukannya sendiri, kenapa harus meminta pertolongan orang lain ? Maksud minta tolong adalah setelah kita tidak boleh melakukannya secara bersendirian lagi maka haruslah kita meminta pertolongan orang lain. Semoga anda boleh bezakan antara pertolongan dan kerjasama.
Bagi saya, konsep tolong yang sebenar di dalam sesuatu perusahaan ialah seperti pepatah
"Mengajar anda untuk menangkap ikan, bukannya mencari ikan untuk anda".
Kerana jika mengajar cari ikan, anda boleh memakan ikan sampai bila-bila walaupun saya dah mati... tetapi jika saya mencari ikan untuk anda, bila saya mati maka andapun tidak boleh makan ikan lagi !

Tiada ulasan: