20 Ogos, 2007

Barangan CNI ni mahallah...

Mahal ? Apa bukti anda untuk mendakwa sedemikian ?
Sebenarnya harga sesuatu barangan atau perkhidmatan itu tidak ada satupun yang mahal melainkan harganya adalah berdasarkan kepada kos pembuatan termasuklah harga barang mentah itu sendiri. Jika kita nak kata mahal, ianya perlu ada perbandingan atau relatifnya dengan barang yang sama di tempat lain.
Contoh hari ini kita kira harga kereta Kancil dengan Mercedes Benz. Jika kancil dengan harga RM30,000.00, tak ada arang cakap mahal begitu juga Mercedes Benz RM300,000.00 pun tak mahal. Tapi jika Kancil RM300,000.00 itu memang mahallah begitu juga dengan Mercedes Benz jika harga RM30,000.00 itu dikira sangat murah.
Apa pula pendapat anda ? Jika Kancil tu murah, dah berpa biji dah beli ? Sebenarnya masih ramai juga dikalangan kita masih tak mampu nak pakai kancil.
Nasihat saya, sebagai seorang peniaga kita tidak perlu fikir tentang harga barangan sebab di negara kita setiap kali harga minyak naik, pihak pengusaha stesyen minyak tak pernah bising pun melainkan pengguna-penggunanya. Jadi anda kata mahal sebenarnya anda masih berfikiran pengguna biasa. Tapi dengan Pengguna Bijak di CNI, tidak ada barang yang mahal lagi bagi kita. Ingat... di stesyen minyak kita tak ada ruang pun untuk jadi Pengguna Bijak walaupun di Petronas syarikat milik negara tapi harganya tetap sama dengan syarikat-syarikat luar negara.

Tiada ulasan: