21 Mac, 2011

Pemasaran Affiliate

Inilah yang hangat dibualkan sebagai Affiliate. Ya! Pemasaran Affiliate, ia bukan suatu model bisnes yang baru, tapi ia telah lama diketahui oleh masyarakat antarabangsa di luar sana… Tapi di negara kita Malaysia, masih ramai yang tidak tahu apa itu Affiliate? Betul tak?


Jika anda salah seorang daripada mereka yang masih belum mengetahui apa sebenarnya affiliate ini, atau anda belum pernah pun mendengar istilah affiliate ini… Tak mengapa, mari saya terangkan dengan jelas kepada anda..

Pemasaran affiliate adalah perjanjian antara si penjual (pemilik produk) dengan affiliate (anda), di mana penjual tersebut akan membayar komisyen untuk jualan yang dihasilkan melalui usaha yang dilakukan oleh affiliate iaitu anda untuk mempromosikan produk-produk si penjual tadi.

Untuk lebih mudah Faham, ia adalah seperti ini ...


  1. Anda menyertai program affiliate melalui proses pendaftaran mereka. (Percuma sahaja)

  2. Anda akan diberi pautan (link) affiliate yang unik.

  3. Anda mempromosikan pautan affiliate tersebut dalam pelbagai cara. ( saya akan terangkan lebih lanjut tentang ini nanti)

  4. Anda mendapatkan komisyen jika ada yang membuat pembelian hasil daripada melalui promosi anda.


Secara kesimpulannya, dalam Pemasaran Affiliate ini, anda hanya perlu promosikan "pautan afiliate" anda.. dan anda memenuhkan akaun bank anda dengan hasil komisyen apabila pengunjung / pelawat klik pada pautan affiliate tersebut dan mereka membeli produk yang dipromosikan itu.


Contohnya begini...

Anda promosikan satu produk affiliate yang bernilai RM 100, dan komisyen yang dijanjikan oleh pemilik produk jika anda berjaya menghasilkan jualan adalah RM50, iaitu 50% daripada harga asal produk tersebut.. Bayangkan jika anda menghasilkan 10 jualan melalui promosi produk tersebut, anda sudah boleh mendapat komisyen sebanyak RM500. Itu jika 10 jualan, jika 20 jualan? Anda sudah dapat RM1000 sebagai komisyen! Lumayan bukan?

Jika berminat dengan sistem affliate CNI, sila ke http://affiliate.cni.net.my

Tiada ulasan: